De opening van de kinderkleding winkel in Sovata

Dinsdag 20 maart 2018 zijn Margriet, Geert en Yvonne afgereisd naar Sovata voor de pré opening van de kinderkleding winkel in Sovata.

Wij hadden géén idee hoe de opening van de winkel zou verlopen en wat de Roemeense gedachten daarbij zijn.
Op woensdag 21 maart gingen wij, gewapend met een bos bloemen, naar de winkel.
Er waren geen slingers, geen lint, geen ballonnen en geen bord met de naam van winkel.
Dat was een tegenvaller.
Aan de muren hingen nog geen versieringen en was een kaal gezicht. Melinda, die de winkel in eerste instantie gaat runnen, vertelde dat de opening van een winkel nooit feestelijk gevierd wordt in Roemenië. Dat vonden wij erg jammer en vertelden Melinda dat SOS tijdens het bezoek in april alsnog een kleine feestelijke opening zal doen, met de groep Nederlandse vrijwilligers. Natuurlijk zal dan ook de media gevraagd worden om erbij aanwezig te zijn. Dat is goed voor de publiciteit. Melinda vertelde dat de naam van de winkel “Ivonn Üzlet” zal gaan heten, hetgeen betekent : “ Yvonne’s winkel”. Melinda zal er voor zorgen dat het naambord er in april is als de officiële opening zal plaatsvinden.

Ondertussen komt er een behoorlijk aantal mensen aan die met nieuwsgierige gezichten naar binnen gaan. Binnen enkele minuten is het gewoon druk in de winkel.
Wij zien maar weinig bekende gezichten en van Melinda hoorden wij dat er veel mensen uit omliggende dorpen zijn gekomen om te zien wat er te koop is. Later op de dag zien wij gelukkig ook mensen uit het dorp, onderwijzeressen, kleuterjuffen en de echtgenotes van de doctor, apotheek en dominee.
Het was een komen en gaan van mensen die ook nog met volle tassen de winkel verlieten.

Aan het einde van de dag hebben wij met z’n allen opgeruimd en alle kleding weer goed in de rekken gehangen.
Het was een mooie en bijzondere dag en wij wensen Melinda een prachtige toekomst met deze kinderkleding winkel.