CORONAVIRUS GOOIT ROET IN HET ETEN, MAAR ER IS EEN LICHTPUNTJE

Het zal niemand ontgaan zijn dat het coronavirus wereldwijd heel veel problemen veroorzaakt.
Natuurlijk is het in Roemenië ook een groot drama. Na een kort beraad samen met een aantal vrijwilligers is besloten er hard tegenaan te gaan om het transport, dat pas over ruim 4 weken zou vertrekken, te vervroegen en er voor te zorgen dat het transport week 11 klaar zou zijn.
Er werd druk heen en weer gebeld met Kees, de planner van Neele-Vat Logistics uit Rotterdam, om te kijken of er een mogelijkheid zou zijn om het transport weken eerder naar Sovata te versturen. Wij moesten nog even geduld hebben om te weten of het zou lukken.
Ondertussen hebben veel vrijwilligers 5 dagen keihard gewerkt om het complete transport klaar te krijgen. Het resultaat mag er zijn, 26 pallets met ieder 48 dozen, met o.a. voedsel, warme dekens, paracetamol, medicatie, incontinentiematerialen en natuurlijk de persoonlijke gezinsdozen.
Afgelopen maandagmorgen, 16 maart, belde Kees van Neele-Vat Logistics uit Rotterdam dat de volgende dag, dinsdag 17 maart, de truck in de ochtend geladen zou worden en in de middag op pad zou gaan naar Roemenië.
Fantastisch !!!
Martin, de chauffeur van Neele-Vat Logistics, heeft alles op alles gezet om tussen zijn werk door, de laatste 7 pallets bij ons in Oud Beijerland op te halen.
Geweldig en zo liep alles op rolletjes.
Op woensdag 18 maart, kregen wij het bericht dat er bij de grens van Oostenrijk en Hongarije een file staat van 60 km vrachtwagens !!! De chauffeurs stonden daar zonder eten, drinken en toiletvoorzieningen.
Uiteindelijk heeft de Hongaarse Douane een versoepeling toegepast en de vrachtwagens sneller de grens laten passeren. De vrachtwagen van Neele-Vat Logistics was daar gelukkig bij.
Op vrijdagmiddag 20 maart om 14.00 uur kwam de Neele-Vat truck aan met de zo belangrijke inhoud van de dozen.
De mensen dansten op straat van blijdschap, geweldig.
Vandaag, 22 maart, kreeg ik het bericht uit Sovata, dat er een complete lock down wordt ingesteld vanaf vandaag om 22,00 uur en dat er niemand meer naar buiten mag.
De meeste mensen zijn nu ontslagen en hebben geen geld of andere vergoedingen gekregen.  Een compleet drama dus.
Levente is vandaag met onze andere Roemeense hulpverleners, met gevaar voor eigen leven, ter plaatse bezig zoveel mogelijk dozen op de plaats van bestemming te krijgen. Ik kan u verzekeren dat dat een hele  klus is. Geweldig en wat zijn wij ongelooflijk trots en hebben veel respect voor onze hulpverleners in Sovata en Sarateni.

De vrijwilligers en het bestuur van SOS zijn meer dan blij en gelukkig dat het transport op het nippertje Sovata en Sarateni heeft bereikt. Dat betekent voor de mensen in Sovata ontzettend veel. Vooral het voedsel en de medicamenten zijn heel erg belangrijk voor de meest arme families en de ouderen.

Vanwege de coronavirus is het vanzelfsprekend dat de openingstijden van de loods behoorlijk aangescherpt zijn.
Maandag: Gesloten, Dinsdag: Gesloten, Woensdag: Gesloten, Donderdag: 9.00 – 15.00u, Vrijdag: 9.00 – 15.00u, Zaterdag: 9.00 – 13.00u, Zondag: Gesloten.

Grote dank aan Kees, Martin en de directie van Neele-Vat Logistics uit Rotterdam en natuurlijk de geweldige vrijwilligers van SOS, die heel veel extra uren hebben gewerkt om het transport veel eerder te kunnen versturen. Nogmaals heel veel dank aan Marry, Ina, Monica, Wico, Rieta, Maria-Jose, Marry K., Gonny, Rien, Frans, Loes, Marline, Margriet, Cisca, Peter, Cees, Janny, Amber, Antoinette, Monique en Yvonne.