Door de familie, met de familie en voor de familie; het familieblad “De vreugdeschakel”

Op 7 juli 2015 kregen wij deze verrassende email van Marina en Wim :

Lieve mensen,

Al een tijdje ontvang ik jullie prachtige reisverslagen naar Roemenië! Het laatste reisverslag van april 2015 raakte me diep! Vorig jaar zijn wij op eigen initiatief naar Hongarije geweest en hebben wij 3 kindertehuizen bezocht om 500 opgespaarde knuffels achter te laten! Tevens dozen vol kinderkleding etc. Vrienden en familie gingen mee om alles te vervoeren! Het werd een hele fijne werkvakantie! Door het binnenland rijdend, stopten we regelmatig en werden we, zeker onder de zigeuners, “belaagd” !

We zouden via jullie zo graag nog eens een steentje bijdragen. Vandaar mijn mail. In het kort zal ik uitleggen, waarom ik dit graag wil! De moeder van mijn man is een Hongaarse van geboorte! Geadopteerd op 9 – jarige leeftijd door een Nederlands gezin in 1925. In 1943 trouwde zij met VREUGDENHIL! Dirk Vreugdenhil woont in Barendrecht en is de broer van mijn man! Jaren later zag zij haar biologische ouders terug in Hongarije! Ieder jaar gingen zij met vele zakken op reis naar haar vaderland! Dit heeft zij tot op hoge leeftijd gedaan en ook wij gingen in onze jonge jaren een aantal keren mee! Later met ons gezin en het land heeft dus iets speciaals voor ons!

De familie VREUGDENHIL heeft een STICHTING en een blad! Daar wordt van alles in geschreven! Nu heb ik aan mijn zwager gevraagd of ik ook een oproep zou mogen doen voor jullie Stichting S.O.S! Gezien het feit, dat hij redacteur is, leverde dat geen bezwaar op!!! Dus…………… wat zal ik VRAGEN aan onze familieleden? Schoentjes? Sokken? Zakjes droge soep?

Gaarne een reactie op deze mail aan : Willem en Marina Vreugdenhil, Stougjesdijk 221 3261 KV Oud-Beijerland

Wij waren erg enthousiast en blij met deze email en al snel kwamen Marina en Wim een kijkje nemen in de opslag van SOS in Oud-Beijerland. Het contact werd nog eens verstevigd en Marina ging in conclaaf met de familie om te vragen of zij een stukje mocht plaatsen in het familieblad om aandacht te vragen voor SOS en het inzamelen van kinderkleding en kinderschoentjes. En zo wordt onderstaande oproep in deze maand, september, geplaatst in het familieblad “De Vreugdeschakel”:

Lieve vrienden van de VREUGDESCHAKEL,

Dit keer hebben wij een klein stukje mogen reserveren voor een OPROEPJE! Misschien herinnert u zich nog de Hongaarse “KNUFFEL” reis, die wij, Willem en Marina Vreugdenhil, samen met Dirk Vreugdenhil, Hans Verbeeke en onze vrienden in mei 2014 ondernamen naar Hongaarse kindertehuizen !! Dit heeft op ons veel indruk gemaakt. Zodoende zijn wij in contact gekomen met de STICHTING SOS ! Zij gaan al 22 jaar naar de HONGAREN in Roemenië in het plaatje SOVATA! Daar worden momenteel twee keer per jaar zo rond de 1000 gezinnen bezocht en voorzien van het hoognodige! De Stichting heeft een grote opslagplaats in Oud-Beijerland, waar wij een kijkje hebben genomen in een ontzettend goed georganiseerde organisatie! Maar…….de vraag naar KINDERKLEDING en KINDERSCHOENTJES is groot !!!! In deze buitenwijken van Sovata is geen waterleiding, geen elektriciteit en geen gas! Er kan dus niets gewassen worden! Wie helpt ons mee?????? HET ZOU FANTASTISCH ZIJN, als we een bijdrage kunnen leveren aan het transport, dat in oktober weer plaatsvindt! Warme voeten in een land met temperaturen van – 20 gr in de winter!

Bij voorbaat onze hartelijke dank, U mag het naar ons toesturen en wij brengen het naar de opslaghal!!

Willem en Marina Vreugdenhil

Met dit soort initiatieven zijn wij natuurlijk dolgelukkig en wachten met spanning af hoe de familie Vreugdenhil en alle andere lezers zullen reageren op deze oproep.

Onze grote dank gaat uit naar Marina en Wim die zich op deze manier prachtig inzetten voor SOS. Dank jullie wel !!!