HET IS WÉÉR GELUKT OM HET TRANSPORT OP TIJD WEG TE STUREN

Het is ontzettend fijn u te kunnen vertellen dat op dinsdag 1 september het transport voor de winter op weg is gegaan naar Sovata in Roemenië.

Op de website heeft u op 16 augustus kunnen lezen dat wij voornemens waren om het transport op vrijdag 4 september te laden en dat op dinsdag
8 september het transport in Sovata aan zou komen.

Donderdag 28 augustus kregen wij echter het bericht dat de Hongaarse grenzen mogelijk vanaf 1 september helemaal gaan sluiten en er geen enkel vervoer door mag, maar gelukkig nóg wel het goederenvervoer. Voordat het goederenvervoer ook niet meer de Hongaarse grenzen mogen passeren, moesten wij allemaal even hard aan de slag om de laatste dozen af te vullen, de douanedocumenten in orde te maken en al onze hulpverleners, de winkels en de scholen in Sovata berichten dat het transport 3 dagen eerder dan gepland zou aankomen. Het resultaat mag er zijn, vanaf maandag 31 augustus stonden alle pallets en losse bundels klaar voor het transport in het gebouw van Neele-Vat Logistics in Rotterdam. Het is indrukwekkend om te zien hoe groot de partij is die verstuurd gaat worden.

Op vrijdag 4 september is het transport veilig en zonder strubbelingen bij de Hongaarse grens rond het middaguur in Sovata aangekomen. Iedereen was in rep en roer en hartstikke blij dat de Neele-Vat truck weer aangekomen was.
Wij zijn er trots op, dat dankzij het harde werken van de vrijwilligers in onze loods, de meest arme mensen morgen of overmorgen hun dozen mogen ontvangen.

Wát zullen zij blij zijn met het voedsel dat in ruime hoeveelheden wordt uitgegeven. In oktober ontvangen alle gezinnen naast het vaste aantal voedselbonnen, ook twee voedselbonnen extra per gezin.  Door de problemen rondom het COVID-19 en de anderhalve maand durende periode van vreselijke regen, is er weinig over van de groentetuintjes waar ieder gezin zo blij mee was. De mensen in Roemenië zijn dubbel getroffen door alle problematiek.
Heel erg jammer dat wij ook in oktober niet zelf een bezoek kunnen brengen aan Sovata. Het is té gevaarlijk voor onze Nederlandse vrijwilligers.

Graag spreken wij onze grote dank uit naar alle sponsors van alle goederen, financiële bijdragen, hulp en ondersteuning. Dank zij u konden wij 26 pallets met ieder 48 dozen (totaal 1248 dozen) en losse bundels zoals fietsen, matrassen, dekbedden, rollators e.d. versturen. Onze trouwe hulpverleners in Sovata zullen voor ons alle dozen en losse bundels op de plaats van bestemming brengen en daarvan verslag uitbrengen.

Overigens zijn wij al weer bezig net het transport voor april 2021. De eerste dozen staan al klaar op pallets.

Half oktober kunt U een kort verslag over het wel en wee in Sovata in de brievenbus verwachten.