Het reisverslag oktober 2015 is uit

Lieve allemaal,

Deze keer was de start van de reis spannend omdat wij niet wisten of er problemen zouden zijn bij de Oostenrijkse en Hongaarse grens in verband met de stroom aan migranten. Gelukkig bleek dit geen probleem en konden wij vrij snel de grenzen met Oostenrijk en Hongarije passeren.

Onze prachtige sponsors zoals Neele-Vat Logistics die wéér heeft gezorgd dat het enorme transport op de plaats van bestemming is gekomen en Bergschenhoek Groep BV, die heeft gezorgd voor het vervoer van de vrijwilligers naar Sovata, het drukken van het prachtige reisverslag en de ontelbare rollen plakband, willen wij heel hartelijk bedanken.

En U als geweldige sponsor voor het geven van kleding, schoenen, dekens, beddengoed, kortom van alles maar dan ook écht van alles wat er nodig is. Zonder uw hulp was het ons niet gelukt om de mensen in Sovata de spullen te brengen die zij zo hard nodig hebben. Wij zijn u zeer, maar dan ook zeer dankbaar voor alle giften in welke vorm dan ook !!!

Samen met u hebben wij ervoor kunnen zorgen dat heel veel gezinnen de persoonlijke gezinsdozen, de voedselbonnen en voedselpakketten hebben gekregen. De mensen in Sovata en Sarateni waren zó blij met de voedselbonnen en de voedseltassen dat men de enveloppen en de tas kusten en stevig in hun handen of armen hielden. Zoals altijd zijn de voedseltassen en de voedselbonnen als klompjes goud in ontvangst genomen, evenals de pakjes paracetamol en pleisters. Het is geweldig om te weten dat de meeste mensen in de komende periode over voedsel kunnen beschikken.

De schitterende donatie in de vorm van groentezaden door Monsanto Nederland heeft veel activiteit, blijdschap en vooruitgang teweeg gebracht. Wij kregen veel mooie reacties van de mensen in Sovata over de groentezaden.

Met trots kunnen wij u vertellen dat het project “Groentekas” voor het St. Josif kinderhuis nu al gerealiseerd is. Mede door de hulp van sponsors en het kunnen leggen van de juiste contacten is dit project in een mum van een tijd gerealiseerd. Wij zijn u zeer dankbaar voor uw hulp.

Door de bezuinigingen van de Roemeense Overheid wordt het kinderhuis St. Josif aan alle kanten gekort met financiële hulp voor onder andere voedsel. In het kinderhuis St. Josif wonen op dit moment 158 kinderen in de leeftijd van 2 t/m 18 jaar. Kinderen die geen ouders meer hebben, kinderen waarvan de ouders de ouderlijke macht is ontnomen door misbruik of mishandeling en kinderen waarvan de ouders niet voor hen kunnen zorgen. SOS ondersteunt het St. Josif al jaren lang met veel passie en helpen hen op alle mogelijke manieren.

Eén van de belangrijkste projecten van SOS is het project “Groentekas” voor het kinderhuis. Door het kinderhuis te voorzien van een groentekas waarin groenten en tomaten geteeld kunnen worden, kan het kinderhuis zich zelf in de toekomst voorzien van alle mogelijke groenten in de zomer en winterperiode. Bij een te grote opbrengst van groenten zou men de groenten aan de plaatselijke bevolking kunnen geven en als betaling onderhoudsactiviteiten in het kinderhuis laten uitvoeren.

Met het realiseren van de groentekas gaat een lang gekoesterde wens van het St. Josif kinderhuis in vervulling en ook de kinderen kunnen leren hoe je groenten kunt verbouwen.

Alle nieuwtjes, lopende en nieuwe projecten kunt u volgen op onze website www.stichtingsovata.nl. Het plaatsen van een berichtje in het gastenboek mag natuurlijk altijd.

Natuurlijk bedanken wij u, namens de mensen in Sovata, heel hartelijk voor alle hulp, goederen en andere donaties.

Met vriendelijke groet,

Yvonne Willebrands (voorzitter)