Jaarafsluiting 2016

Het jaar 2016 was voor SOS een jaar vol verrassingen en mooie en bijzondere donaties.
Ook dit jaar mochten wij vele nieuwe particuliere en bedrijfsmatige sponsors verwelkomen. Veel mooie en positieve reacties kregen wij op het bijna “glossy” reisverslag welke geheel gedoneerd is door Bergschenhoek Groep BV uit Bergschenhoek. De twee enorme transporten per jaar van 80 m3 die telkens weer gedoneerd worden door Neele-Vat Logistics BV uit Rotterdam en natuurlijk alle mooie en zeer bijzondere particuliere initiatieven. Zoals de prachtige donatie voor kachels, fancy fair marktjes, de verkoop van zelf gemaakte breiwerken en cadeaus en vele andere mooie acties.
Wij voelen ons zeer vereerd met zoveel enthousiaste donateurs die de mooiste goederen doneren aan SOS voor de mensen in Sovata en Sarateni in Roemenië. Wij kunnen u niet genoeg bedanken voor alle liefs en moois. Dank u wel !!

Sinds januari van dit jaar zijn wij gehuisvest in de prachtige en ruime loods aan de Langeweg 5E in Oud-Beijerland. In deze voor ons nieuwe loods kunnen wij nog professioneler werken, staan en/of hangen de goederen overzichtelijk in stellingen en is het werken voor de vrijwilligers enorm verbeterd. Heeft u nog geen gelegenheid gehad om een kijkje te komen nemen in onze loods, u bent van harte welkom.

Graag van tevoren even een e-mailberichtje sturen of een telefonische afspraak maken op welke dag en tijd u voornemens bent om te komen. Onze vrijwilligers staan te popelen om u een rondleiding door de loods te geven en u een uitleg te geven over de manier van werken. Een kopje koffie of thee staat altijd voor u klaar.

Dit jaar zijn wij bijzonder blij gemaakt door de donatie van heel veel kinderkleding van onder andere Tante Sabien uit Velp, Kinderkleding beurs Kortjakje uit Nieuwe Wetering, de Ruilbeurs Noppes uit Hekelingen, inzameling van OBS de Tuimelaar uit Nieuw-Lekkerland en Stichting “Geef een Kans Lansingerland” uit Bergschenhoek. De hoeveelheid kinderkleding was zó veel dat wij nu 4 scholen én 4 crèches kunnen voorzien van kinderkleding. Dat is fantastisch !!

Door kinderkleding via de scholen uit te laten reiken aan de kinderen, is er ook een grote stap gemaakt in de hulpverlening voor gezinnen. De onderwijzeres van een klas geeft de kinderen 1x per maand een schoon kledingsetje waardoor er ook een grotere sociale controle is op de gezinssituaties waaruit de kinderen komen.

Voor een groot aantal kinderen wordt door SOS ook de lunch, werkboekjes en schoolmaterialen betaald. De kinderen hebben in ieder geval één maaltijd per schooldag, een goede en warme maaltijd die zij thuis nooit zullen hebben. Deze werkwijze van SOS heeft ervoor gezorgd dat er steeds meer kinderen naar school komen en zien de ouders in dat leren lezen en schrijven een goede toekomst kan bieden voor hun kroost. De ouders hebben hierdoor minder zorg voor voedsel, kleding en schoenen voor hun kinderen.

Natuurlijk zijn ook het ziekenhuis, de thuiszorg en de wijkarts ruimschoots geholpen met de materialen die zij hard nodig hebben. Onze dank hierbij gaat uit naar alle apotheken, huisartsen, verpleeghuizen en particulieren die ons steeds voorzien van onder andere het onmisbare incontinentiemateriaal en verbandmiddelen. Dank u wel !!

De groentekas bij het Kinderhuis Sint Josif, die in oktober 2015 door ons is geplaatst, werpt nu ook zijn vruchten af en een mooie opbrengst van gezonde groenten was het resultaat. Natuurlijk vraagt het onderhoud van de groentekas veel tijd en energie. Wij kunnen ons zelf gelukkig prijzen met de professionele hulp van Zoltan en zijn echtgenote Ibolya uit Ghindari. Beide zijn experts op het gebied van groenten kweken in kassen en zij komen regelmatig naar het kinderhuis om de kinderen te leren hoe de groenten gekweekt en behandeld moeten worden en hoe de groentekas in de winter onderhouden moet worden. De kinderen die meewerken in de groentekas leren op deze manier hoe zij later groenten kunnen kweken. Dat geeft hen meer zekerheid voor de toekomst.

Het aantal voedselbonnen en voedselpakketten dat wij dit jaar mochten rond brengen benadert inmiddels de 2.500 stuks. Is dat niet geweldig ??? Voedselbonnen en voedselpakketten waar de mensen in Sovata u ontzettend dankbaar voor zijn. Een aantal mensen zijn geholpen met medische ingrepen zoals operaties aan benen, armen en hoofd. Ziekenhuis kosten van operatie en opname zijn mede betaald door SOS.

Ook mochten wij weer nieuwe vrijwilligers verwelkomen. Ciska, Ina, Irma, Joke, Monika, Mia, Yvet en Els zijn de dames die ons team regelmatig komen versterken met hun hulp in de loods. Jaap is onze mannelijke aanwinst en samen met Danny haalt en brengt Jaap goederen door het hele land. Tot voor kort betaalden onze vrijwilligers privé alle autokosten voor het ophalen in het land, maar door het grote aantal ophaaladressen zijn wij helaas genoodzaakt om een vergoeding te vragen voor de autokosten want die kosten gaan uit de hand lopen voor onze vrijwilligers. Naast de vele hulp van onze zeer gewaardeerde vrijwilligers, betalen zij privé ook nog eens alle reizen naar en van Sovata en alle verblijfskosten ter plaatse.

Graag willen wij ook de mensen van onze inzamelpunten in Nederland ontzettend hartelijk bedanken voor hun onafgelaten energie om steeds maar weer de zakken, tassen en dozen in ontvangst te nemen van de plaatselijke donateurs en deze ergens in huis, in de schuur of op de zolder te herbergen. Allemaal reuze bedankt.

Op de laatste dagen van dit jaar is de loods geopend op woensdag 28, donderdag 29 en vrijdag 30 december.

De hele maand januari 2017 zal de loods gesloten zijn voor het aanbieden van goederen.
Vanaf woensdag 1 februari staan wij weer klaar om u te ontvangen.

Het complete team van SOS wenst u en allen die u lief zijn mooie en warme Kerstdagen en een gezond, vredig en sprankelend 2017 toe !!

Graag tot ziens in 2017 !!!

Yvonne Willebrands
Stichting Ondersteuning Sovata