Oktoberreis naar Sovata; loods grotendeels gesloten

Lieve mensen,

Veel later dan gebruikelijk willen wij u graag laten weten dat de reis naar Sovata van zaterdag 6 tot en met zondag 21 oktober 2018 zal plaats vinden.  Door een enorme uitbraak van hepatitis A was het tot op vandaag niet duidelijk of de groep van 10 vrijwilligers konden afreizen naar Sovata. De uitbraak is begonnen in de wijken Hostad en Sarateni, waarna ook Sovata, weliswaar minder, in de greep van het hepatitis A virus is gekomen. Zoals het er nu naar uit ziet, heeft het virus ook al de omliggende dorpen tot aan Mures bereikt. Ontzettend veel mensen en kinderen zijn doodziek en de ziekenhuizen in Sovata en Targu Mures zijn overvol met besmette mensen. Ondanks het feit dat onze vrijwilligers nu allemaal ingeënt zijn tegen het hepatitis A virus, blijft het gevaar van besmetting bestaan.

De wijk Hostad is compleet afgesloten, er mag niemand op of van het terrein en het lager gelegen Sarateni is deels in quarantaine. Wij vinden het erg verdrietig dat juist de meest arme mensen nu niet de goederen en voedselbonnen uitgereikt krijgen die zij zo hard nodig hebben. Eind november zal een klein groepje terugkeren naar Hostad en Sarateni om alsnog deze mensen hun gezinsdozen, voedselbonnen en losse bundels te brengen. Over dit bezoek krijgt u later nog een bericht van ons toegestuurd. In Sovata is de besmetting het minst erg en 10 van onze geweldige vrijwilligers hebben er voor gekozen om toch af te reizen naar Sovata om in een groot aantal wijken de gezinsdozen en de voedselbonnen bij de betreffende gezinnen te brengen.

In de periode van zaterdag 6 tot en met zondag 21 oktober zal de loods aan de Langeweg 5-E in Oud-Beijerland grotendeels gesloten zijn. Op woensdag-, donderdag- en vrijdagmorgen tot 13.00 uur zijn een aantal dames in de loods aanwezig die u graag willen ontvangen voor het aannemen van uw spullen.

Vanzelfsprekend zullen wij van deze reis weer een reisverslag maken, welke u half november in de brievenbus kunt verwachten. Dit reisverslag zal minder dik zijn dan u van ons gewend bent, maar wellicht geeft het dunne reisverslag u toch een goed beeld van de ervaringen en resultaten die bereikt zijn.

Met hartelijke groeten en heel graag tot ziens.

Namens het hele SOS team
Yvonne Willebrands