VERSLAG VAN OKTOBER 2020

Lieve mensen,

Het is heel jammer dat wij ook in oktober niet konden afreizen naar Sovata en Sarateni vanwege het COVID-19 virus. Nog steeds moet iedereen zich aan de corona regels houden en is het een onrustige en moeilijke tijd waarin wij verkeren.

Met trots kunnen wij u vertellen dat het transport weer eerder is verstuurd en wel op dinsdag 1 september. Op vrijdag 4 september is de truck van Neele-Vat Logictis uit Rotterdam zonder problemen of oponthoud aangekomen in Sovata. Het eerder versturen was een heel goede beslissing, want op maandag 7 september werden de Hongaarse grenzen voor onbepaalde tijd gesloten.
Wij zijn ongelooflijk trots op onze Roemeense hulpverleners. Wéér hebben zij met veel liefde en plezier alle dozen op de plaats van bestemming gebracht. En dat is niet zonder gevaar. Natuurlijk zijn er ook in heel Roemenië veel problemen rondom het COVID-19 virus. Gewapend met handschoenen, desinfectie gel en mondkapjes hebben de mannen en vrouwen het werk voor SOS volbracht. Dankzij hen kan en kon ieder gezin geholpen worden.

De winkels lopen goed en zijn succesvol. Het mooie van deze winkels is dat de mensen niet meer ver hoeven te reizen naar een andere stad. Bijna alle benodigde artikelen zijn voor handen in een van de winkels. Natuurlijk ondervinden de winkeliers last van extra sluitingen, maar desondanks lopen de zaken goed.

Waar wij ook heel gelukkig mee zijn, is het advies- en administratiekantoor van Katalin. Met financiële ondersteuning van SOS kon Katalin haar kantoor in juli openen en kan zij de mensen, die niet kunnen lezen en schrijven, helpen bij een overlijden, verhuizing of andere administratieve zaken. Voor SOS kan Katalin nu de voedselbonnen produceren en wij hoeven niet meer te werken met voedselbonnenlijsten voor de winkels. Ook vooruit betalen voor de uitgegeven voedselbonnen is niet meer nodig. Door weer met voedselbonnen te kunnen werken, is de controle op het juiste gebruik van de voedselbonnen weer 100%. Dat is fantastisch.

Ook is er weer mooi nieuws te vertellen. In september van dit jaar hebben wij een gezin met kinderen in de leeftijd van 18 tot 22 jaar financieel kunnen helpen met de aanschaf van een rolkas (dat is een rond gebogen kas met plastic overkapping), irrigatiesysteem en kweektafels voor het kweken van planten. Natuurlijk kunt u in dit reisverslag lezen hoe alles in zijn werk is gegaan.
In april volgend jaar kunnen wij weer een kledingwinkel voor volwassenen openen. Eniko is de gelukkige jongedame die de winkel gaat beheren. De winkel zal in het komende voorjaar geopend worden. Via onze website houden wij u graag op de hoogte.

Mochten wij nog niet in het bezit zijn van uw postadres of emailadres, wilt u deze dan doorgeven aan yvonne@stichtingsovata.nl. Wij kunnen u dan de verslagen toesturen en op de hoogte houden van eventueel aangepaste openingstijden.

Wij hopen met dit beknopte en bijzondere verslag een goed beeld te geven van de gebeurtenissen van april tot en met oktober 2020.
Op onze website, www.stichtingsovata.nl, kunt u alle nieuwtjes, lopende en nieuwe projecten op de voet volgen. Het plaatsen van een berichtje in ons gastenboek stellen wij zeer op prijs.
Graag willen wij Bergschenhoek Groep BV uit Bergschenhoek ontzettend hartelijk bedanken voor het laten drukken van dit prachtig uitgevoerde verslag.

Tot slot rest ons u allen ontzettend hartelijk te bedanken voor alle hulp, ondersteuning en donaties in welke vorm dan ook. Natuurlijk ook heel hartelijk dank voor alle liefs, de bijzondere momenten en verrassingen.

Zonder u als trouwe sponsor kunnen wij niets beginnen.

Wij wensen u alle goeds en mogelijk tot ziens in de loods van SOS.

Met hartelijke groet,

Yvonne Willebrands
Stichting Ondersteuning Sovata

Download het volledige verslag in PDF.