Verslag voorjaar 2021

Lieve mensen,

Ook in dit voorjaar kunnen wij helaas niet afreizen naar Sovata en dat is en blijft heel verdrietig. Het coronavirus is nog niet onder controle, niet iedereen heeft een vaccinatie gekregen en moeten wij echt nog geduld hebben totdat alles veilig is. Door twijfel aan het nut van vaccinatie zullen onder andere diverse leden van zigeunerfamilies zich niet laten inenten met het zo belangrijke vaccin tegen het COVID-19. Dat is best zorgelijk.

Met grote trots kunnen wij u vertellen dat het transport weer veel eerder is verstuurd en wel op vrijdag 26 februari. Op dinsdag 2 maart is de truck van Neele-Vat Logictis uit Rotterdam zonder problemen of oponthoud aangekomen in Sovata. Het eerder versturen was ook weer heel erg fijn voor de mensen en de winkels. Het is nog steeds erg koud in de nachten en er is voedselschaarste.

Wij zijn ongelooflijk trots op onze Roemeense hulpverleners. Wéér hebben zij met veel liefde en plezier alle dozen op de plaats van bestemming gebracht. En dat is niet zonder gevaar. Natuurlijk zijn er ook in heel Roemenië veel problemen rondom het COVID-19 virus. Gewapend met handschoenen, desinfectie gel en mondkapjes hebben onze Roemeense hulpverleners het werk voor SOS tot een goed einde gebracht. Dankzij hen kan en kon ieder gezin weer geholpen worden.

De winkels lopen goed en zijn succesvol. Het mooie van deze winkels is dat de mensen niet meer ver hoeven te reizen naar een andere stad. Bijna alle benodigde artikelen zijn voor handen in een van de winkels. Enikö is inmiddels ook gestart met haar eigen kledingwinkel voor dames- en heren. Zij verkoopt naast kleding ook schoenen, beddengoed, handdoeken en handtassen. Voor zover het zich nu laat aanzien is het een groot succes.

Het was de bedoeling dat Enikö haar eigen winkelpand zou huren, maar op korte termijn is er geen geschikte gelegenheid vrij. Nu heeft Enikö zich tijdelijk gevestigd op de 1 ste etage bij Melinda. Melinda runt sinds 4 jaar de winkel met baby- en kinderkleding. De dames kunnen het samen goed vinden en kunnen elkaar aanvullen als dat nodig is.

Katalin zal voor SOS weer de voedselbonnen produceren. In april zullen weer heel veel families blij gemaakt worden met extra voedselbonnen. Vooral de ouderen hebben onze grote aandacht.

Ondanks de grote problemen in Roemenië rondom het COVID-19 virus, zijn de scholen gewoon open. Door de grote en schitterende donatie van de Vat Foundation konden wij weer zorgen voor leerboek- en leesboekjes en alle andere schoolmaterialen. Mede door deze prachtige donatie krijgen de kinderen uit de meest arme gezinnen, op iedere schooldag een warme maaltijd aangeboden. Een maaltijd die zij thuis zeker niet iedere dag zullen krijgen. Veel kinderen komen zonder ontbijt naar school.

Wij hopen u met dit beknopte en bijzondere verslag een goed beeld te geven van de
gebeurtenissen van december 2020 tot en met maart 2021.
Op onze website, www.stichtingsovata.nl, kunt u alle nieuwtjes, lopende en nieuwe projecten op de voet volgen. Het plaatsen van een berichtje in ons gastenboek stellen wij zeer op prijs.

Graag willen wij Bergschenhoek Groep BV uit Bergschenhoek ontzettend hartelijk bedanken voor het laten drukken van dit prachtige verslag.

Tot slot rest ons u allen ontzettend hartelijk te bedanken voor alle hulp, ondersteuning en donaties in welke vorm dan ook. Natuurlijk ook heel hartelijk dank voor alle liefs, de bijzondere momenten en verrassingen.
Zonder u als trouwe sponsor kunnen wij niets beginnen.

Wij wensen u alle goeds en gezondheid. Graag tot ziens in de loods van SOS.

Met hartelijke groet,

Yvonne Willebrands
Stichting Ondersteuning Sovata

Download het volledige verslag in PDF.