Reisverslag April 2008

Zaterdagmorgen om 07.00 uur staat de bus van Connexxion met 20 hulpverleners klaar voor de start van de reis naar Sovata in Roemenië. De reis blijkt veel hoogte- en diepte-punten in het verschiet te hebben.

Ongeveer 40 kilometer voor het binnenrijden van Sovata werd er nog even gestopt om te pauzeren. De parkeerplaats waar wij stopten bleek precies bovenaan een kleine nederzetting van zigeuners te liggen. Niet eerder hadden wij deze groep gezien. Veelal jonge vaders en moeders met zo’n 20 kinderen. Cola, chocomel en lekkers werden aan de kinderen gegeven en natuurlijk werd ook een tas met knuffels gepakt.

De kinderen waren vies, stonken en waren zo te zien in geen jaren gewassen. Veel van de kinderen liepen op blote voetjes en hadden vieze en kapotte kleren aan. Wij hebben in deze nederzetting geen water of elektriciteit gezien.
Direct werd het plan in de groep geboren om kleding, schoenen en toiletartikelen op een later tijdstip langs te brengen. Voor degenen die voor de eerste keer als hulpverlener meegingen was dit wel een eerste schokkende ervaring!

Lees het volledige Reisverslag in PDF.