Reisverslag April 2011

Op zondag 10 april, tijdens onze laatste reisdag op weg naar Sovata, brengen wij een bezoek aan Mikolos in de buurt van Turda.

Mikolos is een Hongaar van ca. 60 jaar en hij verdient een paar lei per week met het oppassen op twee in aanbouw zijnde villa’s van zeer rijke Roma zigeuners.
Tijdens een reispauze in april 2010 hebben wij hem ontmoet en zijn zeer schamele hutje mogen zien. Wij zagen dat hij geen warme dekens en kleding had en wat er in het hutje stond was ook niet veel.

In oktober 2010 hadden wij voor hem 2 bananendozen meegenomen met warme kleding, schoenen, dekens en voedsel. Omdat Mikolos op het moment dat wij daar waren niet thuis was, hebben wij de dozen achter zijn hutje gezet in de hoop dat hij de dozen bij thuiskomst zou vinden.
Nu hij er van hoort blijkt dat Mikolos deze niet heeft gevonden en hij werd daardoor erg verdrietig. Wel konden wij weer een glimlach op zijn gezicht toveren toen wij hem beloofden in oktober alsnog spullen voor hem mee te brengen.

Na het afscheid van Mikolos gaan wij verder met de laatste 85 kilometer naar Sovata, dat zal nog zéker 1,5 tot 2 uur in beslag nemen door de slechte staat van de wegen. Om 14.50 uur rijden wij Sovata binnen. Het sneeuwt, de temperatuur is laag en het is winderig. Dit is overigens de eerste keer dat wij zulk koud en slecht weer hebben in Sovata.

Lees het volledige Reisverslag in PDF.